‘‘ The Beauty of Imperfection.

La Beauté de l’imperfection.’’

 

I generally look at everyday shapes to begin with, and then often modify them to introduce more interesting elements to what is otherwise seen as more traditional forms. Currently, my ceramic work concerns itself with the form of a vessel and of a sphere, and at times the intersection of the two. I also enjoy the technical challenges encountered when producing these forms. A second important element is surface treatment, which is achieved through direct modification of the surface or through manipulation of the glaze. The last treatment uses color to enhance both the form and the surface.  My favorite surface treatments are achieved through the process of raku or pit firing. I enjoy the mystery that exists in firing in these ways. I like to think of it as directed randomness.

I am trying to achieve a balance between the form, surface and the colour. I attempt to create pieces where these elements compliment each other, and none dominate. I work with the interaction between vessel and sphere, surface treatment and color, and then these interactions, with each other. It is a long learning process but an enjoyable one. To quote Montessori, “The product is the process”.

Mon processus créateur débute généralement par l’observation des objets usuels qui m’entourent et se poursuit par l’introduction d’éléments nouveaux éloignant l’objet de sa forme traditionnelle. Mon travail actuel porte sur le récipient, la sphère et tout ce qui peut émerger d’un croisement entre les deux. Les défis auxquels ces formes me confrontent sur le plan technique m’enthousiasment. J’accorde une grande importance à la surface, qui est soit modifiée directement, soit travaillée par le biais de la glaçure. La couleur vient ensuite rehausser la forme et la surface. J’ai une affection particulière pour les surfaces obtenues par la cuisson au Raku et au four souterrain. Le mystère qui entoure le résultat final me plaît. J’aime y voir une sorte de hasard dirigé.

Je vise l’équilibre entre forme, surface et couleur et je m’efforce de produire des pièces dans lesquelles ces trois éléments se complètent, sans qu’aucun en particulier ne prédomine.  Je travaille avec les interactions entre récipient et sphère et entre traitement de la surface et couleur, puis j’explore les interactions entre les différents résultats ainsi obtenus.  C’est un processus laborieux, mais le plaisir est toujours au rendez-vous. Le processus est ainsi tout aussi important que le résultat.